‘We willen lagekostenmaatschappijen blijven aantrekken, maar dan wel geïntegreerd in de infrastructuur die voor alle vliegbedrijven geldt', zegt Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport. ‘Er komt dus geen afzonderlijke terminal. We hebben hier trouwens heel wat lowcostvluchten, maar dan aangeboden door traditionele luchtvaartmaatschappijen.'

Feist staat nu een goed jaar aan het hoofd van Brussels Airport. Hij volgde Wilfried Van Assche op, die in september 2009 geheel onverwacht de bons kreeg. Officieel is nooit een reden gegeven voor het ontslag, maar Van Assche was de bezieler van de plannen om in Zaventem een lowcost-terminal te bouwen, met de bedoeling Charleroi concurrentie aan te doen.

Dat stuitte op groot ongenoegen van de traditionele luchtvaartmaatschappijen op Zaventem, zoals Brussels Airlines. Die vonden het oneerlijk dat de lowcost-terminal vlakbij de incheckbalies zou komen, terwijl wie met de traditionele luchtvaartmaatschappijen zou reizen, meer dan een halve kilometer naar en door de befaamde Pier A zou moeten stappen. ‘De lowcostpassagiers betalen minder en zouden nog beter worden bediend ook', luidde de kritiek.

Maar de bouw van de lagekostenterminal werd telkens uitgesteld. Bij het ontslag van Van Assche heette het nog dat de nieuwe terminal er pas tegen eind maart 2011 zou komen. Dat plan is nu helemaal afgevoerd. De situatie is sindsdien ook grondig veranderd. Brussels Airlines maakt nu deel uit van de Star Alliance met onder meer Lufthansa, een machtsblok dat goed is voor 52procent van de trafiek op Zaventem. Een blok waar je niet zomaar neen tegen zegt en dat flink wat groei op de luchthaven kan creëren. Zo is het aantal transferpassagiers vorig jaar alleen al met 20procent gestegen.

Geen lagekostenterminal dus, maar wel een tariefverhoging van de landingsrechten. De luchtvaartmaatschappijen hebben die aanvaard, niet alleen omdat Brussels Airport zich heeft geëngageerd om de komende jaren geen gedifferentieerde tarieven toe te passen –waardoor de poort voor lagekostenconcurrentie gesloten blijft – maar ook omdat het 460miljoen euro zal investeren om de luchthaven in Zaventem aantrekkelijker te maken. Dat maakte het eenvoudiger voor de vliegbedrijven om de tariefverhoging te slikken.

‘De luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk voor 90 procent van de trafiek op de luchthaven, hebben het plan goedgekeurd', zegt Feist. Wie neen heeft gezegd, wil hij niet kwijt, maar het is waarschijnlijk dat bijvoorbeeld lagekostenmaatschappij Easyjet niet zo gelukkig is met de afschaffing van de lagekostenterminal.

Pier A West

Het gros van de nieuwe investeringen gaat naar de uitbouw van de huidige Pier A in westelijke richting. De bedoeling is om op die manier extra gates te creëren, om de groei die de komende jaren wordt verwacht, op te vangen. Daarnaast wil Brussels Airport dat meer passagiers rechtstreeks van de terminal het vliegtuig op kunnen. ‘Nu moeten nog te veel passagiers een busje naar hun vliegtuig nemen', zegt Feist. ‘Dat is slecht voor de perceptie.'

Hoeveel gates erbij komen, kan Feist nog niet zeggen. ‘We zijn de plannen nog volop aan het uittekenen. Het is ook mogelijk dat de uitbouw in twee stappen gebeurt.' Zaventem telt momenteel 54gates.

Connector

Wie vandaag van de check-in naar Pier A moet, moet eerst via roltrappen en liften door een tunnel. ‘Reizigers vinden die tunnel maar niets', zegt Feist. ‘Daarom zal die de komende jaren worden vervangen door een luchtig verbindingsgebouw.'

Het nieuwe gebouw luistert naar de projectnaam Connector. In dat gebouw zal de beveiligingscontrole plaatsvinden en er zullen ook wat winkeltjes zijn. ‘De passagiers zullen op die manier vijf tot acht minuten besparen', zegt Feist.

De tunnel zal nadien voor een groot stuk ongebruikt blijven. Is dat dan geen zonde van het geld? Eerst een tunnel bouwen en nadien daar een gebouw opzetten? Feist: ‘Ik was hier nog niet toen de beslissing werd genomen een tunnel te bouwen.'

Nieuw zakencentrum

Brussels Airport gaat bovendien van het acht verdiepingen hoge kantorencomplex vlak naast het luchthavengebouw een modern zakencentrum maken. Het is de bedoeling om daar 34.000 vierkante meter kantoorruimte te creëren. ‘De zoektocht naar potentiële partners is bezig', zegt Feist. ‘De ligging van het complex is uniek. Het is gelegen op een knooppunt van trein, bus en luchthaven.'

Brucargo

Ten slotte plant Brussels Airport de bouw van twee nieuwe grote distributiecentra. De vrachtluchthaven behoort tot de belangrijkste in Europa. Na het vertrek van DHL is die rol wel wat geminderd, maar Brussels Airport wil opnieuw aan die kar trekken.